Ressam : Umberto Boccioni (1882-1916)
Resmin Adi : Dynamism of a Soccer Player (1913)
Boyutu : 193,2 cm x 201 cm
Fütürizm akımının öncülerinden Boccioni, Roma’da sanat eğitimi aldı. Resimde farklı dalları denedi. Divizyonizm ve Neo-empresyonizm üzerine dersler aldı. Paris’te bulunduğu sürede, herkes gibi o da izlenimcilikten etkilendi, hem empresyonizm hem de post-empresypnizm akımından eserler üretti.
İtalya’ya geri döndüğünde arayışı devam ediyordu. Marinetti ile arkadaş oldu ve birlikte oluşturacakları Fütürizm yani Gelecekçilik akımı üzerine çalıştılar. Böylece Fütürizm 20.yy başlarında İtalya’da ortaya çıkıp, edebiyat ve sanat alanında diğer ülkeleride etkiledi. Fütürizm’i tanımlamak için Boccioni ve Marinetti’nin birlikte yazdığı manifesto, bu akımın faşizm ile bağdaşmasına sebep olacak anlamlar içerdi.
Geçmişten gelen sanat anlayışına bir çizgi çekip, yepyeni bir anlayışa odaklandılar. Bu, resimde dinamizm ve hızı ana konu alan bir yönde, edebiyatta ise anlamlı cümlelere karşı durup, kelimelere özgürlüğü hedefleyen bir yönde gelişti. Boccioni’ye göre resimde bir insanı tasvir etmek için insanı çizmeye gerek yoktu, onu saran tüm atmosferi bütünüyle resme aktarmak gerekiyordu. Boccioni fütürist olmasaydı, bu resimde sıradan bir futbolcu figürü görüyor olurduk, ama şimdi bir futbolcunun bitmeyen enerjisini, sahanın her yönünde haraket halinde olmasını, şut çekmesini, oyunun içinde ve azimli olmasını görebiliyoruz… En azından hissedebiliyoruz. Bu resim, Moma’da karşılaştığım anda, beni kendine kilitlemişti. Futbolcunun dinamizmini anlatan resim, soyut sanatlardan pek hoşlanmayanlar için bile oldukça ilgi çekici.
Yine Moma’da bulunan ve Boccioni’nin 1913’te yaptığı bronz heykel Unique Forms of Continuity in Space resimde nasıl bir futbolcu figürü aramak gerektiği ile ilgili bir ipucu olabilir. Fütürizm akımının simgelerinden olan bu heykel Türkçe kaynaklarda “Sürekliliğin Mekan İçindeki Kendine Özgü Biçimleri” ve “Mekanda Tekil Biçimlerin Devamlılığı” isimleri ile anılıyor.
Boccioni Venedik ve Verona’da bulundu. Resim kadar heykele de önem verdi. Ancak sadece 34 yaşındayken, attan düşerek yaralandı ve hemen ertesi gün vefat etti.
Günde 1 Resim, 114. gün, 18 Haziran 2011
Sevgiler, Oylum Yüksel